admin_rahab 803 روز پیش
بازدید 1658 بدون دیدگاه

نکات مهم خرید کنتور آب

آب یکی از گران‌بهاترین منابع در جهان است. تمدن‌های زیادی سر آب جنگیدند، این به ما نشان می‌دهد چقدر خوش شانسیم که به این راحتی در خانه‌هایمان آب داریم. در زمان حال، اداره آب و فاضلاب این آب شهری را اداره می‌کند، مخزن می‌سازد و… تا برای خانه‌های ما کافی باشد. برای مقدار آبی که مصرف می‌کنیم، از ما پول می‌گیرند و این هزینه بر اساس خواندن کنتور آب است. اگر قصد خرید کنتور آب دارید، با رهآب کنتور همراه باشید تا به نکات مهم خرید کنتور آب بپرداریم.

چرا به کنتور آب نیاز داریم؟

کنتور آب یک ضرورت بزرگ است. مهم نیست کجای جهان زندگی می‌کنید، یک کنتور آب به شما کمک می‌کند تا از میزان آبی که مصرف می‌کنید، هزینه‌ای که برای آب پرداخت می‌کنید، اطمینان از اینکه که آیا آب واقعاً به شما می‌رسد، مطلع شوید و همچنین شما را به صرفه‌جویی در مصرف آب تشویق می‌کند.
اگر در هر یک از لوله‌های آب شما نشتی وجود داشته باشد، کنتور آب می‌تواند این موضوع را به شما اطلاع دهد. اگر نشتی در لوله تغذیه وجود داشته باشد، آب به طور مداوم از طریق کنتور جریان پیدا می‌کند، پس شما می‌توانید آن را تشخیص داده و سریع اقدام کنید. همچنین می‌توانید از آسیب ناشی از نشت آب جلوگیری کنید.

نکات مهم ‌خرید کنتور آب

1)بدانید کنتور آب چگونه کار می‌کند و درمورد آن اطلاعات جمع آوری کنید
یکی از نکات مهم خرید کنتور آب این است که یاد بگیرید که کنتور، چگونه کار می‌کند و اصلا چرا به یک کنتور نیاز دارید.
به صورت آنلاین مرور کنید و اطلاعاتی را که در دسترس است، بخوانید. مطالعه و بررسی به انتخاب مناسب‌ترین کنتور برای نیازهای شما کمک می‌کند. در اینترنت می‌توانید اطلاع مربوط به کنتور را با هم مقایسه کنید – کنتور الکترومغناطیسی، کنتور سوخت، لوازم جانبی، اندازه‌گیری روغن، دستگاه‌های اندازه‌گیری و قیمت‌ها را ببینید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
اینکه می‌خواهید چه استفاده‌ای از کنتور آب داشته باشید، اولین سوال اساسی است که باید به آن پاسخ داده شود، چون ساختار، فناوری، قابلیت‌های ارتباطی آن و…را تعیین می‌کند. مثلا:
برای آبیاری؟ مصارف صنعتی؟ مصارف خانگی؟
برای کنترل صورتحساب؟
برای فرآیندهای شیمیایی؟
برای گزارش‌های کلی؟
برای اهداف صرفه جویی در مصرف آب؟
تشخیص نشتی؟
و…

2)نوع آبی که قرار است اندازه‌گیری شود را بشناسید
یکی دیگر از نکات خرید کنتور آب، نوع آبی است که اندازه گیری می‌شود. دما، رسانایی، ویسکوزیته و فشار، همگی می‌توانند بر انتخاب کنتورها تأثیر بگذارند. نوع کنتوری که انتخاب می‌کنید به تمیز یا کثیف بودن آب هم بستگی دارد.
مثلا اگر با سیستم‌های آب آشامیدنی سروکار داشته باشید، نوع پروانه‌‌ای بهترین گزینه برای شماست. این نوع کنتورهای سرعتی می‌توانند مایعاتی را که حاوی مقدار کمی خاک، آهن، ماسه و ناخالصی‌های دیگر هستند، اندازه‌گیری کنند. برعکس، هنگام برخورد با فاضلاب خام (که بیشتر حاوی دستمال مرطوب و چیزهای رشته‌ای است) این نوع کنتور توصیه نمی‌شود، چون زود خراب می شود.
جایی که آب را از آن تامین می‌کنید، بر کیفیت آب (گل و لای، علف‌های هرز و غیره)، سرعت جریان و فشار تأثیر دارد، پس باید در نظر بگیرید که منبع آب، کدام یک از موارد رودخانه، آب‌های سطحی، آب‌های زیرزمینی یا باز، آب کانال یا لوله تحت فشار است.
نوع دیگری از کنتور به نام الکترومغناطیسی، موقع اندازه‌گیری یا خواندن فاضلاب و سایر مواد رسانا بسیار دقیق است، به این دلیل که این نوع کنتور هیچ قسمت متحرکی ندارد که در تماس با آلاینده‌های آب، امکان شکستن یا خورده شدن آن وجود داشته باشد. بسته به مایعی که اندازه‌گیری می‌شود، سبک‌های مختلفی از کنتورهای الکترومغناطیسی وجود دارد. یکی برای آب آشامیدنی، یکی برای لجن و یکی برای فاضلاب.

3) جای کنتور را مشخص کنید و آن را به درستی نصب کنید
برای اینکه کنتور بتواند اندازه‌گیری‌های دقیقی داشته باشد، باید قبل از خرید کنتور آب مکانی را برای نصب در نظر بگیرید و آن‌ را در بهترین مکان قرار دهید و به درستی نصب کنید. حتی گران‌ترین آن‌ها هم زمانی که اشتباهی در فرآیند نصب‌شان رخ دهد، خوانش اشتباهی نشان می‌دهند. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یک کنتور به زور در یک شبکه که از قبل وجود داشته یا در محل تنگی قرار می‌گیرد. باید به این نکته قبل از خرید کنتور آب توجه کنید.
اختلالات جریان
برای جلوگیری از اختلال در جریان آب، بیشتر کنتورها به مقدار مشخصی لوله مستقیم نیاز دارند. دریچه‌های لوله، سه راهی‌ها، خمش‌ها و کاهنده‌ها، می‌توانند به طور قابل توجهی بر اندازه‌گیری جریان تأثیر بگذارند و باعث شوند اندازه‌گیری‌های نادرستی انجام شود. اگر به دنبال این هستید که اندازه‌گیری‌های نادرست را کم کنید، می‌توانید از تصفیه کننده آب استفاده کنید.
لوله کشی
جنس، جهت و اندازه لوله، همگی بخشی از فرآیندی هستند که باید موقع خرید کنتور آب به آن‌ها دقت کنید. به عنوان مثال، موقع اندازه گیری آب، باید از داشتن جریان رو به پایین اجتناب کنید. گاهی اوقات، سیستم‌ها، طراحی اغراقانه‌ای برای سازگاری با نیازهای پیش‌بینی نشده در آینده دارند. بیشتر اوقات، لوله باید پر باشد تا خوانش دقیقی داشته باشد.

4) الزامات قانونی
از نکات مهم خرید کنتور آب باید به الزامات قانونی اشاره کرد. کنتورهای آب هم برای آبیاری و هم برای مصارف خانگی، به عنوان یک ابزار اندازه‌گیری، تحت کنترل‌های قانونی دقیق قرار دارند. پس، باید مطمئن شوید کنتوری را نصب می‌کنید که مطابق با قوانین محلی باشد.
مثلا در اسپانیا، کنتورهای آبیاری، تابع مقررات هستند و نیاز است که کنتور گواهینامه خاصی داشته باشد.
برای مصارف خانگی، این گواهینامه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند.
به یاد داشته باشید که یک کنتور، تنها در صورتی دقیق خواهد بود که شرایط محیطی، تمام الزامات ساختاری جریان، نصب، دما، محدوده جریان، ارتعاش و غیره را برآورده کند.

5)محدوده جریان
مطمئن شوید حداکثر دبی که از کنتور عبور می‌کند، هرگز از Q3 (جریان دائمی یا جریان کاری)بیشتر نشود.
بیشتر کنتورهای آب، دارای حداقل دبی (Q1) هستند که اگر به کمتر از آن برسد، نمی‌توانند خوانش دقیقی ارائه دهند.
اگر یک کنتور بزرگ انتخاب کنید، ممکن است دقت در دبی کم، خیلی پایین بیاید.
کنتورهایی که به طور مداوم در محدوده جریان اضافه بار (Q4) کار می‌کنند، طول عمر و دقت کمتری دارند.
پس، از نکات مهم قبل از خرید کنتور آب این است که اندازه کنتور خود را متناسب با جریانی که قصد اندازه‌گیری آن را دارید، انتخاب کنید.

6) نصب و راه اندازی
هر نوع کنتور آبی، الزامات نصبی متفاوتی دارد که می‌تواند مستقیماً بر انتخاب شما تأثیر بگذارد. فاصله‌ی جریان بالا و جریان پایین، بر هزینه‌های نصب هم تاثیر خیلی زیادی می‌گذارد.
مکان کنتور تعیین می‌کند که فناوری مورد استفاده چه باشد.

7) طول عمر
از نکات مهم خرید کنتور آب این است که قبل از نیاز به تعمیرات اساسی، میانگین عمر کنتور را در نظر بگیرید.
به عنوان مثال، در اسپانیا، کنتورهای آب خانگی باید هر 12 سال یکبار عوض شوند. باید موقع انتخاب کنتور، این موضوع را در نظر بگیرید.

8) ارتباطات
توجه به این نیاز، موقع انتخاب کنتور آب کلیدی است (خروجی پالس، خواندن از راه دور، اندازه گیری هوشمند و…)
آیا کنتور را به PLC وصل می‌کنید؟ آیا کنتور با سیستم SCADA ارتباط برقرار می‌کند؟ و سوال‌های دیگر.

9) هزینه
به طور کلی، هرچه یک کنتور آب دقیق‌تر و قابل اعتمادتر باشد، قیمت آن بیشتر است.
با این حال، قیمت خرید کنتور آب تنها هزینه‌ای نیست که باید در نظر بگیرید، هزینه‌های نصب و نگهداری را هم در نظر داشته باشید.

موارد بالا مسائلی هستند که قبل از خرید کنتور آب باید به آن‌ها توجه کنید تا به شما در انتخاب درست کمک کند. در صورت شک، همیشه می‌توانید از کارشناسان رهآب کنتور بپرسید که شما را در این فرآیند راهنمایی می‌کنند.

نظرات کاربران

  • لطفا از تایپ کردن فینگلیش خودداری کنید. در غیر این صورت نظر شما بررسی نخواهد شد.
  • هدف شما ارسال تبلیغات یا بک لینک نباشد. در غیر این صورت دیدگاه حذف می شود.
  • دیدگاه شما فقط و فقط در رابطه با این موضوع باشد.
  • به دیگران توهین نکنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.